Translate

woensdag 3 juni 2015

Verrassing!!


Zoals ik al in mijn eerste blog schreef wilde ik graag mijn zus en moeder verassen met een Iraans recept. Het is gelukt hoor. Mijn moeder stond versteld hoe ik het had gemaakt. Best grappig eigenlijk, want ze weet dat ik van koken houd. Ze kwamen heel vroeg bij mij langs om later in de ochtend naar de kapper te gaan, want mijn zus gaat in september trouwen :-)! Yippiee! 

Nu zijn jullie wellicht benieuwd naar wat ik heb gemaakt. In het Iraans heet het haleem. Het is een soort porrage en dat maak je met tarwekorrels in combinatie met kipfilet, kalkoen of zelfs kalfsvlees.. Aangezien ik geen tarwekorrels kon vinden heb ik ervoor gekozen om het met havervlokken te maken. Je eet het lekker met wat suiker en kaneel. 

Haleem is erg machtig gerecht. In Iran eten ze dit heel vroeg op vrijdagochtend, voordat ze lekker gaan wandelen of de bergen beklimmen. Het weekend begint in Iran namelijk op donderdagmiddag tot vrijdag. Op zaterdag gaan mensen weer werken. Dus vrijdagochtend gaat iedereen lekker op stap om leuke dingen te doen. En daar moet je natuurlijk goed voor eten! 

Recept van haleem

  • 500 gr havervlokken
  • 600 gram kipfilet
  • 1 uitje
  • 10 glazen water
  • Zout
  • Suiker
  • Kaneel
  • Roomboter

Eerst de kipfilet laten koken in water met zout en een uitje. Zodra de kipfilet goed gekookt is, haal je de kipfilet uit de pan. Je doet je havervlokken in de pan met het overgebleven bouillion van de kip.
Als je ziet dat de havervlokken nog erg dik zijn, doe je er 1 kopje water bij. Laat het even staan en ga ondertussen de kipfilet plukken. Af en toe de havervlokken roeren en er wat water bij doen als het te dik is.Als je de juiste dikte hebt (het moet de dikte hebben van havermout) doe je de geplukte kipfilet erbij. Je moet wel steeds blijven roeren zodat het niet aanbrand.

Je haalt je pan van het vuur en gaat het met de staafmixer goed mixen, zodat de kipfilet en de havervlokken helemaal glad worden. Als je dat hebt gedaan, zet je de pan terug op het vuur. Je zet het vuur laag. Nu moet het voor 1 tot 1.5 uur op het fornuis blijven staan. Je moet het wel af en toe even roeren, anders gaat het aanbranden. Na 1 uur even checken of het dik genoeg is. Dan is het tijd om te smullen!

Haleem is lekker met wat suiker en kaneel. Je kunt ook een beetje boter laten smelten en het erop doen. Ik heb als versiering een klein beetje van de kipfilet achter gehouden en op de haleem gedaan.

Nooshe jan! En heb je vragen? Stel die gerust aan me!








1 opmerking:

  1. Lekker zeg! Ik had de eer om als eerste te proeven! Smaakte goed. xx

    BeantwoordenVerwijderen