Translate

donderdag 18 juni 2015

Lekker licht maaltijdje met bulgur

De dagen beginnen steeds langer en warmer te worden. Wat ik overigens super lekker vindt. Als ik van mijn werk naar huis ga is het nog licht en kan ik nog even lekker in de tuin zitten. 
Dan zijn dingen wat ik heerlijk vind en vrolijk van word.

In de maanden dat het lekker weer is vind ik het lekker om iets te eten wat licht is en niet zwaar op de maag valt. 

Bulgur is een ingrediënt waar je veel mee kan variëren en het is licht. 
Wat is bulgur eigenlijk? Bulgur is een graanproduct wat gemaakt is van verschillende soorten tarwe, maar meestal van durum. De tarwekorrels worden eerst gestoomd, daarna gedroogd en vervolgens grof gemalen of gebroken. Kortom het is heerlijk. 

Ik heb gisterenavond dus een gerecht gemaakt met bulgur en een stuk pangasius.
Ik had geen boodschappen gedaan, dus ik heb de koelkast opgetrokken en gekeken wat erin lag, 
Ik had nog een courgette en 2 tomaten. Ik heb hiervan mijn avondmaal van gemaakt.

Ingrediënten voor 2 personen

  • 120 gram bulgur
  • 1 courgette
  • 2 tomaten
  • 2 stukken pangasius 
  • 2 takken dille
  • 1 limoen
  • 1 eetlepel olijfolie
  • zout, peter, knoflook
De bulgur heb ik met twee bouillon blokken aan de kook gebracht. Geeft de bulgur iets meer smaak. De courgette en de tomaten in blokjes gesneden. 
De dille heb ik heel fijn gehakt. Deze heb ik met de sap van de limoen en 1 eetlepel olijfolie in een kommetje gedaan. 

Ik heb een ovenschaal gepakt en dit een heel klein beetje ingesmeerd met olijfolie. Ik heb de pangasius ingesmeerd met de olijfolie, limoensap en dille. Deze heb ik in de oven gedaan op 180 graden. 

De courgette heb ik in een wokpan gedaan. Deze eerst gebakken, daarna heb ik de tomatenblokken bij gedaan. 
Tussendoor even gecheckt of de bulgur beetgaar is. Deze bij de courgette en de tomaten gedaan. Als er teveel water nog in de pan zit even afgieten, anders wordt het erg drapperig. Door de sappen van de tomaten gaat de bulgur verder garen en neemt het lekker de smaak van de courgette en tomaten tot zich. Even proeven en deze op smaak brengen met wat zout, peper en knoflook. Als je het lekker vindt, kan je er ook een theelepel sambal bij doen voor de pit. 

Na ongeveer 20 minuten even kijken of je visje klaar is. 

Een mooi bord pakken en lekker van je eten genieten in de tuin of je balkon. 

Deze bulgur kan je ook heel goed koud eten als een salade. Dus als er wat over is, kan het de volgende dag lekker mee naar je werk of school. 

Ik zeg nooshe jan! 







1 opmerking: