Translate

dinsdag 2 juni 2015

SpringRolls met eigen gemaakte pindasaus!

Iedereen is wel dol op loempia's. Ik dus ook! Maar laatst heb ik dus lekker gezonde loempia's gemaakt met rijstvellen! Wat een heerlijkheid zeg!
Je kan natuurlijk kiezen wat voor vlees je er tussen doet. Ik had deze keer gekozen voor kipfilet. De groente die ik had gekozen waren; paprika, wortel, Romeinse sla, komkommer en champignons. Je kan natuurlijk lekker de groente kiezen die je zelf graag zou willen. 
De kip heb ik eerst gemarineerd met soja saus, ketchap manis, 1-2 druppels sesam olie en 1 knoflookteen. De kipfilet heb ik 30 minuten in de marinade lekker laten rusten, zodat alle lekkere smaken in de kipfilet trekken.

De groenten heb ik in repen gesneden en de Romeinse sla heb ik los gemaakt van elkaar. 
Na 30 minuten heb ik de kipfilet lekker gebakken met 1 theelepel olijfolie. Deze laten afkoelen, zodat ze niet meer heel heet zijn.

Ik heb goed mijn keukenblad goed schoon- en droog gemaakt. De rijstvellen moet je 2 seconde per kant goed onder dompelen in warm water ( geen heet water). Ik heb een niet te hoge schaal gepakt, bijvoorbeeld een vlaaivorm. Ik heb de rijstvel even onder gedompeld. En deze heb ik lekker gevuld met de groente en kipfilet. 
Ik vond het eerst een beetje lastig hoe ik het goed kon oprollen. Maar na 1-2 keer uitgeprobeerd te hebben, word je er handig in.

Aangezien alleen de kipfilet gemarineerd is zit er verder niet heel veel smaak aan. Je kan er voor kiezen om je springrolls te dippen in sojasaus. Maar je kan ook lekker smullen van zelfgemaakte pindasaus. Hiervoor heb je 5 eetlepels pindakaas, 1 eetlepel ketchap manis, sambal (hoe heet je het lekker vindt) 1 eetlepel bruine suiker en 150 ml water nodig. Je mengt alles met elkaar en al roerend op het gasfornuis aan de kook brengen. Als je het te dik vindt kan je er steeds een beetje water bij doen tot dat je de pindasaus hebt die je lekker vindt.

Ja, nu is het tijd om lekker te smullen natuurlijk! 

Eet smakelijk! Of zoals we het in Iran zeggen nooshe jan! 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten