Translate

dinsdag 21 juli 2015

Torshi

Torshi is een bijgerecht dat in veel landen in het Midden-Oosten en Turkije wordt gegeten. 
Het is lekker zuur, tenminste als je van zuur houdt. Wellicht als je wel eens in een van die landen bent geweest heb je het gezien of zelfs geproefd. De een vindt het heerlijk bij zijn eten en de ander slaat het netjes af.  

Vroeger maakte mensen dit in, zodat ze in de winter ook nog groente hadden. Meestal werd gebruik gemaakt van zuurkool of augurken. Maar tegenwoordig worden er verschillende groenten gebruikt. Ik maak in dit recept gebruik van wat hardere groente, want dat blijven ze nog lekker knapperig. 
Sommige groente moet je heel even van te voren koken, maar dat hoeft nu niet.

Ik heb zoals jullie weten een augurkenplant in mijn moestuin en die wil ik natuurlijk nu gaan gebruiken. Ik had er al 3 geoogst, maar ik heb er te lang mee gewacht, dus ze konden helaas de prullenbak in. Helaas!! Ik heb er nu weer 3 geoogst, dus die ga ik gelijk gebruiken.

Wat heb je nodig:
  • 10 wortels
  • 1 kleine bloemkool
  • 3 augurken (als je die hebt)
  • 3 takken selderij
  • handje vol selderijblaadje
  • 500 ml water
  • 500 ml inmaakazijn
  • 2 eetlepels grof gemalen zeezout (of gewone zout)
Ik heb mooie kleine roosjes van de bloemkool gemaakt, de wortels geschild. De wortels en de selderij in grove stukken gesneden. De selderijblaadjes laat ik gewoon groot. De augurken heb ik doormidden gesneden. 
Alles in een vergiet gegooid en goed gewassen. De groente moeten echt heel goed droog zijn, anders gaat je torshi beschimmelen. Ik heb een nachtje de groenten laten staan, zodat ze goed droog worden.

De volgende dag heb ik 2 weckpotten genomen. Voor de weckpotten geldt ook, dat ze schoon en droog moeten zijn.

Vul je weckpotten tot helemaal boven met groente. Los je zout op in water en azijn. Vul je weckpotten tot aan de rand met de mengsel. 
Bedenk je groente met de selderijblaadjes en doe je pot dicht. 

Nu is het een kwestie van geduld hebben tot je het mag eten. Hoe langer je de torshi laat staat, hoe lekkerder het wordt. Maar ongeveer na 14 dagen kan je het al eten. 

Veel torshi plezier!

Als je vragen hebt, stel ze gerust. 

Khodafez!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten